- jpeg vs raw

jpeg vs raw

HÄR KOMMER MITT FÖRSTA FOTOTIPS NÅGONSIN!!
 
I augusti ska jag fotografera min kusins bröllop och för att kunna göra det så bra som möjligt har jag börjat öva lite nu (måste lära mig min kamera och photoshop bättre). Jag har alltid fotat i jpeg men efter att ha googlat massa och testat lite förstår jag det underbara med att fota i raw! För att upptäcka detta började jag med att ta en ful bild på mig själv i jättedåligt ljus.
 
Samma bild i två olika format. Här är ju jpeg-bilden bättre, men det är för att den redan är lite redigerad när man tar den. Raw-bilden är en rå fil, alltså helt orörd. 
 
Grejen med raw är bl.a. att är mycket lättare att rädda misslyckade bilder! Kolla skillnaden på bilderna efter lite redigering?!?! Jpeg-bilden är typ förstörd medans raw-bilden är hur bra som helst!
 
Dock är raw-filer så himla stora (typ 20 mb per bild)............................. Fast det är kanske värt ändå? Får testa lite mer innan jag bestämmer mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Andrea

Andrea, 22-årig skåning som numera är uppsalabo. Bloggar om mitt liv som student i studentstädernas studentstad, Uppsala, och allt vad det kan innebära!
RSS 2.0